Kundernas glädje betyder allt
Mikael och Wanna Isaksson har varit lokalhyresgäster hos Galären sedan 2008. I butiken Thai Shopen erbjuder de ett spännande utbud från hela Asien och en service utöver det vanliga.
I samma sekund besökaren kliver innanför tröskeln till butiken på Hermelinsgatan i Luleå väntar en liten bit av Asien på andra sidan dörren. Dofterna, utbudet och den klassiska entrésignalen från en 7-elevenbutik i Thailand ger kunderna ett genuint välkomnande. Tolv år har gått sedan Wanna och Mikael Isaksson flyttade in i Galärens lokaler första gången. Då hittades butiken på Skeppsbrogatan i Luleå.
– Man kan säga att det är stans äldsta thai-butik. Det var två systrar som drev Thai Shopen i 14 år före oss. När de ville sälja halkade vi in på ett bananskal, jag har alltid drömt om att vara egenföretagare, säger Mikael Isaksson som gärna vill bli kallad Micke.
Mickes fru Wanna kom till Sverige 2004. När körkortet var avklarat såväl som utbildningen i svenska via SFI, studerade hon till undersjuksköterska och jobbade som det fram till att chansen att bli ägare till Thai Shopen dök upp.
– Varför inte, friskt vågat hälften vunnet tänkte vi. Det är som att bli förälder för första gången, det blir en livsstil, säger Micke
Flytten blev ett lyft
Efter nio år på Skeppsbrogatan började butiken bli trång och Galären föreslog då den 200 kvadratmeter stora lokalen på Hermelinsgatan.
– Vi flyttade hit 2017. Galären har varit ohyggligt vänliga, tillmötesgående och professionella. De har hjälpt oss med allt från byggmöten till att svara på alla våra frågor.
I den lilla backen, med utsikt över Floras kulle, trivs de bra. Till en början trodde många förbipasserande att Thai Shopen var en restaurang men numera har Luleåborna fått koll på läget.
– Här finns en betydligt bättre parkeringsplats och butiken exponeras för fler människor som promenerar förbi varje dag. Kundunderlaget har verkligen förändrats. Tidigare var vi beroende av alla asiater. På senare år har människor börjat resa på ett annat sätt och upptäcker olika matkulturer, hur gott och nyttigt det faktiskt är. Då besöker de oss med olika recept i handen, säger Micke.
Kunden i första rummet
I sortimentet hittar kunderna över 2000 artiklar och i hyllorna samsas smaker från bland annat Thailand, Korea, Japan, Vietnam och Kina.
– Ibland går köken ihop och bildar en subkultur, det är spännande. Jag brukar äta svensk husmanskost tillsammans med såserna vi har i butiken. Ibland blir det jättegott, andra gånger är det bara att kasta, skrattar Micke.
Att glädja kunderna och tillgodose deras behov är det som driver Micke och Wanna. Som när en dam klev in med bestämda steg och frågade efter Ghee.
– Ghee? Vad är det? Ja, tydligen indiskt smör. Jag svarade att om du ger mig en vecka så ska jag se vad jag kan göra. Till slut hittade jag en leverantör och hon blev så himla glad och förvånad när hon besökte oss nästa gång. Så Ghee har vi faktiskt ganska ofta nu.
Det är just det som gör att paret med glädje kliver in i butiken varje morgon. För det är mycket att göra, ingen ska tro något annat. Långa dagar, inga anställda och mycket pappersarbete.
– Men glädjen i kundernas ögon när de hittar den där sällsynta produkten de så länge letat efter, det är en otrolig sporre. Det är roligt att hitta de där udda pärlorna som kunderna blir chockade över att vi faktiskt har.
Roligt i organiserat kaos
Thai Shopen har öppet veckans alla dagar och de flesta köper nudlar och thailändskt godis.
– Studenter från Asien saknar inte hemmet lika mycket när de besöker oss. Ibland ringer de sina mammor på FaceTime och visar vårt utbud och försäkrar dem om att det finns mat i Sverige, skrattar Wanna.
– Våra kunder är underbara som stöttar oss. Det ska inte vara så stelt, vi skojar mycket i det här organiserade kaoset, säger Micke och sveper med handen över rummet som fylls av färgglada påsar, kartonger och flaskor som trängs bredvid varandra.
– Det blir en familjär stämning här inne, vi byter recept och resmål med varandra. Vårt hjärta är här och vi vill vara kvar så länge vi kan.